Στο άρθρο αναφέρονται ανάμεσα σε άλλα τα εξής:
Η συρο-μαρωνιτική εκκλησία είναι μια ανατολική καθολική εκκλησία που διατηρεί στενούς δεσμούς με το Βατικανό, αλλά διαθέτει αυτονομία και δικές της παραδόσεις. Είναι κυρίως εδραιωμένη στον Λίβανο, τη Συρία και την Κύπρο και αριθμεί περίπου τρεισήμισι εκατομμύρια πιστούς.
Οι περισσότεροι Λιβανέζοι στην Κύπρο ζουν γύρω από τη Λάρνακα και κατά μήκος της ακτής μέχρι το Παραλίμνι. Στην περιοχή ζουν περίπου 35.000 Λιβανέζοι, εκ των οποίων οι 15.000 είναι Μαρωνίτες.
«Η ενορία μας μεγάλωσε λόγω του πολέμου», λέει ο πάτερ Akl Abou Nader, εφημέριος της εκκλησίας του Αγίου Ιωσήφ στη Λάρνακα και Λιβανέζος στην καταγωγή.
«Ήρθα εδώ πριν από 21 χρόνια. Παλαιότερα εργαζόμουν σε ανακαινίσεις, αλλά το 2017 άνοιξα τον φούρνο», λέει ο Rony Frem, 52 ετών.
Προηγουμένως ζούσε στη Βηρυτό, αλλά κατάγεται από την Jezzin, μια περιοχή νοτιότερα. Δεν βλέπει μέλλον για τον Λίβανο.
«Δεν υπάρχει ελπίδα, και η κατάσταση επιδεινώνεται. Όσοι μπορούν, φεύγουν από τη χώρα. Πολλοί έρχονται εδώ, αλλά νοικιάζουν σπίτια μόνο για λίγους μήνες. Θέλουν να επιστρέψουν το συντομότερο δυνατό», λέει ο Rony.
Αλλά δεν πρόκειται μόνο για τη νοσταλγία. Η ζωή στην Κύπρο δεν είναι εύκολη για τους Λιβανέζους.
«Οι Κύπριοι μας υποδέχονται, υπάρχει αλληλεγγύη, αλλά η κυβέρνηση δέχεται Λιβανέζους μόνο επειδή πολλοί είναι πλούσιοι και κάνουν επενδύσεις. Αν δεν έχεις χρήματα, τότε τα πράγματα είναι δύσκολα.»
Ο αδελφός του Rony έκανε επίσης το ταξίδι προς την Κύπρο. Έφτασε με την οικογένειά του τον Αύγουστο, όταν η κατάσταση στον Λίβανο έγινε πολύ επικίνδυνη.
«Αλλά ούτε εδώ νιώθουμε απόλυτα ασφαλείς. Ακούσαμε ότι η Κύπρος αγόρασε το Iron Dome από το Ισραήλ και αυτά δεν είναι καλά νέα».
Ο Rony έχει δίκιο. Τον Δεκέμβριο εισήχθη το νέο αμυντικό σύστημα της Κύπρου, το οποίο λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο όπως το Iron Dome του Ισραήλ, κατόπιν συμφωνίας του 2021.
Για πολλές οικογένειες, η βοήθεια από τη συρο-μαρωνιτική εκκλησία ήταν καθοριστική. Παρείχε υποστήριξη με χειμερινά ρούχα, στέγαση και νομική βοήθεια.
Οι ιστορίες των νεοφερμένων μοιάζουν με εκείνες των παλαιότερων Λιβανέζων μεταναστών. Κάθε Σάββατο, η εκκλησία διοργανώνει κατηχητικό για τα παιδιά, και αυτό έχει έναν σκοπό.
«Το κάνουμε στα αραβικά, ώστε τα παιδιά να μη χάσουν τη γλώσσα τους, αλλά και για να τα συνδέσουμε με την παλαιότερη κυπριακή μαρωνιτική κοινότητα», εξηγεί ο Akl Abou Nader.
Η μαρωνιτική κοινότητα στο νησί χρονολογείται εδώ και 1.200 χρόνια, όταν άνθρωποι έφτασαν από τον Λίβανο και τη Συρία.
«Οι εκκλησίες μας μοιάζουν, αλλά είμαστε διαφορετικοί μεταξύ μας. Οι Λιβανέζοι Μαρωνίτες ήρθαν πρόσφατα, ενώ οι Κυπριακοί Μαρωνίτες γύρω από τη Λευκωσία είναι μέρος της ιστορίας του νησιού».
Στο άρθρο γίνεται λόγος και για το μεταναστευτικό όπου ένας στρατιώτης του ΟΗΕ δείχνει έναν σωρό σκουπιδιών στη νεκρή ζώνη που χωρίζει τη Λευκωσία.
«Όπως βλέπετε, υπάρχουν υπολείμματα ρούχων, τροφίμων και μαγειρικών σκευών από τους παράνομους μετανάστες που προσπάθησαν να περάσουν», λέει.
Η Emilia Strovolidou, εκπρόσωπος της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στη Λευκωσία, σχολιάζει επίσης στο άρθρο:
«Ήταν αποκλεισμένοι εδώ, παρόλο που πλησίασαν την κυπριακή αστυνομία και δήλωσαν ότι ήθελαν να ζητήσουν άσυλο. Είναι εξαιρετικά σημαντικό η διαδικασία ασύλου να είναι εγγυημένη».
Τέλος ο Selif Jean Sfeir, επίσκοπος των Μαρωνιτών της Κύπρου, λέει τα εξής:
«Τώρα είμαστε περίπου 10.000 Μαρωνίτες στην Κύπρο, αλλά θα γίνουμε 20.000, ίσως και περισσότεροι. Οι Λιβανέζοι που έρχονται τώρα θα ενσωματωθούν και θα ενισχύσουν την κοινότητά μας».
Η είδηση αναδημοσιεύτηκε σε Κυπριακό ΜΜΕ.
Συντακτική ομάδα
No comments:
Post a Comment