Η βιομηχανία μπαταριών Northvolt έχει κηρύξει πτώχευση. Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες πτωχεύσεις στη σύγχρονη σουηδική ιστορία και το τέλος της Northvolt με αυτή την μορφή.
– Λυπάμαι που χρειάστηκε να κλείσουμε αυτό το κεφάλαιο σήμερα, λέει ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, Tom Johnstone.
Η απόφαση του διοικητικού συμβουλίου ελήφθη το βράδυ της Τρίτης και όταν το δικαστήριο στη Στοκχόλμη άνοιξε στις 8 το πρωί της Τετάρτης, τα έγγραφα είχαν κατατεθεί. Περίπου δύο ώρες αργότερα, το δικαστήριο έλαβε την επίσημη απόφαση να εγκρίνει μία από τις μεγαλύτερες πτωχεύσεις στη σύγχρονη σουηδική ιστορία.
– Είναι με πολύ βαριά καρδιά, λέει ο προσωρινός πρόεδρος της Northvolt, Tom Johnstone, σε συνέντευξη Τύπου το πρωί της Τετάρτης.
Η απόφαση αφορά όλες τις σουηδικές εταιρείες: Northvolt, Northvolt Ett, Northvolt Labs και Northvolt Systems.
Ο Tom Johnstone δηλώνει ότι δεν πιστεύει πως υπάρχει καμία πέτρα που να μην έχει γυρίσει και καμία πλευρά στην οποία η εταιρεία δεν έχει στραφεί για να αντιμετωπίσει τη μακροχρόνια οικονομική κρίση.
Η εταιρεία εκφράζει τώρα μεγάλες ελπίδες για να μπορέσει να σώσει το ευρωπαϊκό έργο-πρεστίζ και έχει εμπιστοσύνη στον διαχειριστή της πτώχευσης, Mikael Kubu, ο οποίος θα διαχειριστεί τη διαδικασία πτώχευσης.
– Η προσφορά σας ήταν τουλάχιστον εξαιρετική, λέει ο Johnstone, απευθυνόμενος σε όλους τους πρώην και νυν εργαζόμενους. Λυπάμαι που χρειάστηκε να κλείσουμε αυτό το κεφάλαιο σήμερα.
Η εταιρεία θα επιδιώξει «όλες τις ρεαλιστικές εναλλακτικές λύσεις για να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για τη συνέχιση της λειτουργίας της κατά τη διάρκεια της σουηδικής διαδικασίας πτώχευσης». Όμως, τι θα συμβεί από εδώ και πέρα εξαρτάται τελικά από τον διαχειριστή της πτώχευσης.
Η Northvolt είχε φτάσει να απασχολεί περίπου 5.000 άτομα. Το φθινόπωρο ανακοινώθηκε απολύσεις και ξεκίνησε μια μεγάλη αναδιάρθρωση της επιχείρησης. Στη συνέντευξη Τύπου της Τετάρτης, ο Tom Johnstone εκτίμησε ότι η πτώχευση αφορά περίπου 4.000 άτομα.
Το τι θα συμβεί με αυτούς παραμένει ασαφές. Οι οδηγίες προς τους εργαζόμενους την Τετάρτη ήταν ότι το εργοστάσιο θα ανοίξει κανονικά την Πέμπτη και θα συνεχίσει να λειτουργεί έτσι, μέχρι να ειπωθεί το αντίθετο από τον διαχειριστή.
Σύμφωνα με τους Σουηδούς Μηχανικούς, οι οποίοι εκπροσωπούν περίπου 650 εργαζόμενους, η ανακοίνωση αυτή έχει μεγάλο αντίκτυπο στα μέλη τους και σε άλλους.
– Αυτή η πτώχευση θα έχει τεράστια κοινωνική επίπτωση και θα πλήξει και άλλους κλάδους και πολλές άλλες εταιρείες όπου εργάζονται μηχανικοί. Θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τα μέλη μας στη Northvolt, αν και τώρα είναι ο διαχειριστής της πτώχευσης που θα αναλάβει όλες τις λεπτομέρειες, λέει η Camilla Frankelius, επικεφαλής διαπραγματεύσεων των Σουηδών Μηχανικών.
Η Lena Lundgren, τοπική συντονίστρια της IF Metall, η οποία έχει περίπου 1.800 μέλη στην Northvolt στο Skellefteå, λέει ότι η προσοχή του συνδικάτου είναι τώρα να είναι παρόν και να είναι διαθέσιμο για ερωτήσεις από τους εργαζόμενους.
– Η εταιρεία πάλευε με μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση και είχαμε αυτή την απειλή πάνω από το κεφάλι μας, αλλά θα έλεγα ότι ήταν μια απρόσμενη ανακοίνωση. Η IF Metall έχει περίπου 1.800 μέλη στην Northvolt στο Skellefteå.
Λέει ότι περιμένει οι εργαζόμενοι να καλυφθούν από την κρατική εγγύηση μισθών και καλεί τα μέλη να πάνε στην εργασία τους όπως συνήθως.
– Παράλληλα, δεν πλήττονται μόνο οι άνθρωποι της Northvolt. Πολλοί άλλοι θα πληγούν στην κοινότητα και είναι μια τεράστια απώλεια για την πράσινη μετάβαση, προσθέτει.
Η Northvolt πωλήθηκε αρχικά ως η ευρωπαϊκή ευκαιρία για παραγωγή πράσινων μπαταριών με χαμηλό κλιματικό αποτύπωμα και ως μια ευκαιρία για να απεξαρτηθεί η Ευρώπη από την Κίνα.
Ο Greger Ledung, ένας από τους κορυφαίους ειδικούς στη βιομηχανία μπαταριών στην Σουηδία, αναρωτιέται τι θα συμβεί τώρα.
– Είναι δύσκολο να πω τι θα συμβεί τώρα. Προσωπικά, ανησυχώ για την απώλεια της εξειδίκευσης που θα προκαλέσει αυτό και για την επίδραση που μπορεί να έχει στην επενδυτική κλίμακα στην Ευρώπη, λέει και τονίζει ότι μιλά ως ειδικός και όχι εκ μέρους της Σουηδικής Ενεργειακής Υπηρεσίας.
Τώρα χρειάζεται κάποιος άλλος να αναλάβει και να ξεκινήσει από την αρχή, υποστηρίζει.
– Αυτό απαιτεί μια επανεκκίνηση για την ΕΕ και το έχω πει και στο παρελθόν, αν αυτό δεν πετύχει για την Northvolt, τότε η Ευρώπη πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή και να πάρει μια νέα θέση στη βιομηχανία μπαταριών. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην έχει η Ευρώπη αρκετό μερίδιο στην αλυσίδα αξίας των μπαταριών για να ανταποκριθεί στις κοινωνικές ανάγκες που συνεχώς αυξάνονται, λέει ο Greger Ledung.
Η πτώχευση της Northvolt είναι μία από τις μεγαλύτερες πτωχεύσεις στη σύγχρονη σουηδική ιστορία.
Η πτώχευση προέκυψε από μια παρατεταμένη κρίση που κορυφώθηκε το φθινόπωρο όταν το διοικητικό συμβούλιο αποφάσισε να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση μέσω αμερικανικού δικαστηρίου, γνωστή ως Chapter 11. Από τότε η εταιρεία προσπαθούσε απεγνωσμένα να βρει περισσότερα χρήματα για να χρηματοδοτήσει τη δραστηριότητά της χωρίς να τα καταφέρει.
Στο τέλος του έτους, τα χρέη της μητρικής εταιρείας ήταν διπλάσια από τα περιουσιακά της στοιχεία και το ίδιο κεφάλαιο ήταν αρνητικό κατά 34,3 δισεκατομμύρια κορώνες. Η αναδιάρθρωση θα ολοκληρωνόταν την άνοιξη, αλλά για να φτάσουν εκεί, απαιτούνταν περισσότερα χρήματα.
Η πτώχευση συνέπεσε με την τελευταία ημερομηνία πληρωμής για τον φόρο της εταιρείας, περίπου 220 εκατομμύρια κορώνες, κάτι που δεν ήταν τυχαίο. Αν η εταιρεία δεν πλήρωνε αλλά συνέχιζε τη λειτουργία της, θα άνοιγε ο δρόμος για να καταστεί το διοικητικό συμβούλιο προσωπικά υπεύθυνο για τις πληρωμές.
Ο χρηματοδότης Harald Mix, ο οποίος ήταν νωρίς στο πλευρό της Northvolt μέσω της εταιρείας του Vargas, δηλώνει ότι είναι πολύ λυπηρό το σημερινό γεγονός για όλους τους εμπλεκόμενους.
"Παρά τις εξαιρετικές προσπάθειες των εργαζομένων της Northvolt, της διοίκησης και των συνεργατών, το διοικητικό συμβούλιο αναγκάστηκε σήμερα να πάρει την δύσκολη απόφαση να ζητήσει πτώχευση για την Northvolt. Είναι μια λυπηρή στιγμή για όλους τους εμπλεκόμενους".
Η Scania, η οποία είναι μεγάλος πελάτης και μέτοχος της Northvolt, έχει συνεργαστεί στενά με την κατασκευάστρια μπαταριών τον τελευταίο καιρό.
– Έχουμε δουλέψει στενά με την Northvolt, είχαμε προσωπικό στον χώρο για να τους βοηθήσουμε βιομηχανικά στην κλίμακα της παραγωγής. Η Scania έκανε ό,τι μπορούσε για να μπορέσει η Northvolt να ξεκινήσει σωστά, λέει ο εκπρόσωπος τύπου, Erik Bratthall.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η εταιρεία έχει εξασφαλίσει την παραγωγή των ηλεκτρικών φορτηγών της με μπαταρίες και η παραγωγή της δεν θα επηρεαστεί από την ανακοίνωση της πτώχευσης.
– Η Northvolt παρέδωσε περισσότερα κυψελοειδή μπαταριών απ' όσα έχουμε χρησιμοποιήσει στην παραγωγή μας, έτσι η δική μας παραγωγή μπαταριών στη Scania έχει καλό ρυθμό και έχουμε εξασφαλίσει μελλοντικές παραδόσεις από έναν ή περισσότερους άλλους προμηθευτές, λέει χωρίς να αναφέρει ποιοι είναι αυτοί.
Ακόμα και οι Σουηδοί φορολογούμενοι και οι αποταμιευτές συντάξεων υφίστανται μεγάλο πλήγμα με την πτώχευση της Northvolt. Το πλήγμα ανέρχεται συνολικά σε περίπου 8 δισεκατομμύρια κορώνες, σύμφωνα με μια ανάλυση που έκανε το Carup. Ακόμα και οι Γερμανοί φορολογούμενοι χάνουν τεράστια ποσά και πλήττονται περισσότερο από εμάς στη Σουηδία.
Οι μεγαλύτεροι μέτοχοι που θα υποστούν τεράστιες ζημιές είναι η Volkswagen με 22% και η Goldman Sachs με 15,7%. Πολλή από τη χρηματοδότηση έχει γίνει με τεράστια δάνεια. Συνολικά έχουν διοχετευτεί πάνω από 120 δισεκατομμύρια κορώνες στην Northvolt μέσω δανείων και κεφαλαίων κινδύνου, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Carup. Άλλες δημοσιογραφικές αναφορές μιλούν για πάνω από 200 δισεκατομμύρια κορώνες.
Συντακτική ομάδα
No comments:
Post a Comment