Tuesday 30 July 2024

Conny har besökt Cypern 22 gånger-Nu har han blivit ambassadör för turism i svenskarnas favoritresmål

Cony Petterson har besökt Ayia Napa 22 gånger. Nu har han hedrats med en minnesplakett och blivit utropad till Ayia Napas ambassadör för turism av vice borgmästare i Ayia Napas kommun, Antonis Christou.

"Det känns otroligt hedrande"säger han till vår webblats direkt efter ceremonin. 

Tusentals svenska turister väljer Cypern för sin semester. Cypern och speciellt Ayia Napa har varit ett av svenskarnas populäraste turistmål sedan 1970. God mat, 340 soldagar om året och med medelhavets vackraste och renaste stränder, men naturligtvis lockar även Cyperns nattliv och kultur tusentals svenskar varje år.

En av dem är Conny John Lennart Pettersson från Stockholm som totalt har besökt Cypern 22 gånger sedan 1979. 

"Jag älskar allt som har med Cypern att göra, folket, historien och klimatet.Allt är fantastiskt". 

Vid en ceremoni som hölls på måndagen den 29 juli 2024 i Ayia Napas kommunhus, överlämnade vice borgmästare i Ayia Napas kommun, Antonis Christou, en minnestavla och ett emblem av turismens ambassadör till Conny Pettersson från Stockholm. 

Christou uttryckte sitt varma tack för Connys många besök och för den speciella preferens han visar för Ayia Napa, och påpekade samtidigt att kommunen inte kan betrakta Connen som en besökare utan en som är bosatt i Ayia Napa. 

Vår hemsida var på plats i Ayia Napas kommunhus och pratade med Conny efter ceremonin. 

Hur känns det nu efter detta pris? 

Det känns otroligt hedrande och väldigt roligt samt uppskattande. Jag älskar allt som har att göra med Cypern. Folket, historien, klimatet, allt med Cypern som har att göra. Allt är fantastiskt.

Du har varit 22 gånger på Cypern. Vad är det som lockar dig att komma till Cypern? 

Jag har många vänner här efter alla dessa år som jag har varit här. Det är svårt att förklara med ord men jag känner mig verkligen hemma. I vanliga fall har jag mitt hem i Sverige också men här känner jag mig som verkligt hemma. Jag vill flytta hit när jag blir pensionär eller innan jag går i pension.

Du är välkommen. Vad är det som Cypern har som alla andra medelhavsländer inte har? 

Jag tycker att Cypern har ett lugn som de andra länderna inte har. Jag har rest otroligt mycket i mitt arbete över hela världren och jag måste faktiskt säga att jag har alltid blivit ärligt bemött och att folket är otroligt hjälpsamma. Maten är fantastisk och det går inte att beskriva hur fantastiskt det cypriotiska köket är. Och självklart vädret. Vi står i mitten av juli och det är ingen större svalka men det är därför vi kommer hit. 

Pyttipanna eller Souvlaki ?

Souvlaki så klart (skratt) 

Ypervorioi

No comments:

Post a Comment