Η κεντρική περιοχή του Γκέτεμποργκ θα γίνει χωρίς αυτοκίνητα σε δέκα χρόνια
Παρίσι, Όσλο, Βρυξέλλες, Γάνδη, Λιουμπλιάνα και… Γκέτεμποργκ. Σε δέκα χρόνια, η τελευταία μπορεί να προστεθεί στη λίστα των ευρωπαϊκών πόλεων με το κέντρο χωρίς αυτοκίνητα – τουλάχιστον αν η αριστερό-πράσινη διοίκηση πετύχει τους στόχους της, γράφει η GP.
Ήδη σήμερα αρκετές περιοχές στο κέντρο του Γκέτεμποργκ είναι χωρίς αυτοκίνητα, για παράδειγμα το κομμάτι ανάμεσα στο (Trädgårdsföreningen) και το πάρκο Bältespännarparken, η πλατεία Esperantoplatsen, Stenpiren και Grönsakstorget. Σύντομα και οι περιοχές Kungstorget και Tredje långgatan θα γίνουν χωρίς αυτοκίνητα. Αλλά η αριστερό-πράσινη πλειοψηφία θέλει να πάει ακόμα παραπέρα και να κάνει όλη την περιοχή μέσα στα τείχη της πόλης (vallgraven) χωρίς αυτοκίνητα έως το 2035.
«Θέλουμε να δημιουργήσουμε έναν ελκυστικό πυρήνα πόλης και περιφέρειας. Για να γίνει αυτό, δεν πρέπει μόνο να έχεις τα φθηνότερα καταστήματα, αλλά κάτι διαφορετικό, μια άλλη εμπειρία. Η ζωή και το εμπόριο στην πόλη πρέπει να βασίζονται στο να είναι ευχάριστο να βρίσκεσαι εκεί», λέει η Καρίν Πλέιελ (MP), δημοτική σύμβουλος υπεύθυνη για θέματα κλίματος και περιβάλλοντος στο Γκέτεμποργκ, στη GP.
Αλλά τι σημαίνει πραγματικά «χωρίς αυτοκίνητα» στο κέντρο της πόλης; Η Καρίν Πλέιελ παρατηρεί ότι ποτέ δεν θα γίνει εντελώς χωρίς αυτοκίνητα. Για παράδειγμα, πάντα θα χρειάζονται μεταφορές και υπηρεσίες για άτομα με αναπηρία. Προς το παρόν διεξάγεται μελέτη στη δημοτική υπηρεσία περιβάλλοντος για να καθοριστεί τι ακριβώς σημαίνει «χωρίς αυτοκίνητα».
Βελτιωμένη ποιότητα αέρα
Είναι βέβαιο ότι σε πόλεις όπου έχει γίνει ολόκληρο ή μέρος του κέντρου χωρίς αυτοκίνητα, η ποιότητα του αέρα έχει βελτιωθεί δραματικά. Στο ίσως πιο γνωστό παράδειγμα, το Παρίσι, τα επίπεδα οξειδίων του αζώτου μειώθηκαν κατά 50% από τότε που 220 δρόμοι έγιναν χωρίς αυτοκίνητα – και τώρα σχεδιάζουν να διπλασιάσουν αυτόν τον αριθμό στους 500 δρόμους.
Στο Γκέτεμποργκ, η δημοτική υπηρεσία περιβάλλοντος έχει διαπιστώσει ότι η χρήση ποδηλάτου πρέπει να διπλασιαστεί ενώ η κίνηση με αυτοκίνητο πρέπει να μειωθεί κατά περίπου 25% για να επιτευχθούν οι περιβαλλοντικοί στόχοι της πόλης. Τα τελευταία τρία χρόνια, όμως, οι μετακινήσεις με αυτοκίνητο έχουν αυξηθεί κατά 4%.
Σε πρακτικό επίπεδο, πολλές πόλεις έχουν επιλύσει το πρόβλημα με το ποια αυτοκίνητα επιτρέπεται να εισέρχονται στους δρόμους, βάζοντας κολωνάκια. Για να περάσει κανείς χρειάζεται ειδική κάρτα που κατεβάζει τα κολωνάκια.
«Συζήτηση και παιδικές φωνές»
Ο Daniel Sjölund, υπεύθυνος για τον σχεδιασμό της κυκλοφορίας στη δημοτική υπηρεσία περιβάλλοντος, βλέπει θετικά την αύξηση των δρόμων χωρίς αυτοκίνητα στη Γκέτεμποργκ.
«Θα γίνει πιο ήσυχα. Όχι εντελώς ήσυχα, γιατί είναι πόλη, αλλά θα ακούγονται ήχοι πιο κοντινοί στους ανθρώπους: το θρόισμα από τις εξωτερικές καφετέριες, τις παιδικές φωνές από παιδικές χαρές και σχολικές αυλές. Αυτό βλέπουμε και σε άλλες πόλεις που δουλεύουμε, όταν απομακρύνονται τα αυτοκίνητα από το κέντρο, κερδίζουμε ποιότητες που είχαμε χάσει σε πολλές πόλεις», λέει στη GP.
Κριτική από την αντιπολίτευση: «Θα γίνει χάος»
Όμως, δεν συμφωνούν όλοι με μια πόλη χωρίς αυτοκίνητα στο κέντρο. Ο Hampus Magnusson, δημοτικός σύμβουλος των Συντηρητικών (Moderaterna), πιστεύει ότι αυτό θα βλάψει το εμπόριο και θα δημιουργήσει μια πιο «χαοτική» πόλη.
«Φαίνεται πως αυτή είναι η στρατηγική – να οδηγήσει σε γενικό χάος. Πιστεύω πως πολλοί κάτοικοι της Γκέτεμποργκ το νιώθουν επίσης, ότι βρίσκονται μέσα σε χάος.»
Συντακτική ομάδα
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar