Υπερβόρειοι

lördag 23 augusti 2025

Η Νορβηγία κατασκευάζει το μακρύτερο και βαθύτερο υποθαλάσσιο τούνελ στον κόσμο

    

Η Νορβηγία επενδύει σε ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα υποδομής της Ευρώπης. Η αποκαλούμενη σήραγγα Rogfast θα αποτελέσει, όταν ολοκληρωθεί, το μακρύτερο και βαθύτερο υποθαλάσσιο τούνελ οδικής κυκλοφορίας στον κόσμο.

Η σήραγγα, που κατασκευάζεται κάτω από τους εντυπωσιακούς φιόρδ της περιφέρειας Rogaland, θα έχει μήκος περίπου 26,7 χιλιομέτρων. Το βαθύτερο σημείο της θα φτάσει τα 390 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας – παγκόσμιο ρεκόρ για οδικές σήραγγες. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα οδοποιίας στην ιστορία της Νορβηγίας και στόχος του είναι να βελτιώσει τη σύνδεση κατά μήκος της E39 μεταξύ Στάβανγκερ και Μπέργκεν, δύο από τις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας.

Ένα έργο ιστορικών διαστάσεων

Η κατασκευή του Rogfast ξεκίνησε μετά από πολλά χρόνια σχεδιασμού και προετοιμασίας. Η Νορβηγική Οδική Υπηρεσία (Statens vegvesen) το χαρακτηρίζει ως κομβικό έργο για τη διασύνδεση των πόλεων και των περιοχών της δυτικής ακτής.

Η Νορβηγία έχει μακρά εμπειρία στην κατασκευή σηράγγων, τόσο στην ξηρά όσο και κάτω από φιόρδ. Στη χώρα λειτουργούν πάνω από χίλιες σήραγγες, εκ των οποίων περίπου εκατό είναι υποθαλάσσιες. Όμως, το Rogfast ξεχωρίζει για την κλίμακα και την τεχνική του πολυπλοκότητα. Το συνολικό μήκος το καθιστά με διαφορά το μακρύτερο υποθαλάσσιο οδικό τούνελ στον κόσμο, πολύ μεγαλύτερο από τους σημερινούς κατόχους ρεκόρ στη Ρωσία και την Κίνα.

Το βάθος – σχεδόν 400 μέτρα κάτω από τη θάλασσα – δημιουργεί επίσης μεγάλες τεχνικές προκλήσεις. Ο εξαερισμός, οι χώροι ασφαλείας και οι έξοδοι κινδύνου πρέπει να σχεδιαστούν έτσι ώστε να αντέχουν τόσο την καθημερινή κυκλοφορία όσο και πιθανά περιστατικά.

Συντομότερα ταξίδια και ισχυρότερη περιφέρεια

Ο δρόμος E39 κατά μήκος της νορβηγικής δυτικής ακτής είναι ένας από τους σημαντικότερους άξονες μεταφορών. Συνδέει αρκετές από τις μεγαλύτερες πόλεις και λειτουργεί ως κύρια αρτηρία για τις εμπορικές και ιδιωτικές μετακινήσεις. Όμως, οι σημερινές ακτοπλοϊκές συνδέσεις καθιστούν τη διαδρομή αργή και ευάλωτη στις καιρικές συνθήκες.

Το Rogfast θα αντικαταστήσει τη γραμμή φέρι Mortavika–Arsvågen, εξαλείφοντας ένα από τα μεγαλύτερα «στενά σημεία» της E39. Ο χρόνος ταξιδιού μεταξύ Στάβανγκερ και Μπέργκεν αναμένεται να μειωθεί περίπου κατά 40 λεπτά. Αυτό ενισχύει τόσο την αγορά εργασίας όσο και τον τομέα των μεταφορών, ενώ παράλληλα δίνει στις επιχειρήσεις καλύτερη πρόσβαση σε μεγαλύτερες αγορές.

Εκτός από την κύρια σήραγγα, το έργο περιλαμβάνει κόμβους εισόδου-εξόδου και συνδέσεις με τοπικά οδικά δίκτυα. Θα κατασκευαστούν επίσης αρκετά χιλιόμετρα βοηθητικών σηράγγων και τεχνικών εγκαταστάσεων.

Μέρος της μεγάλης νορβηγικής στρατηγικής υποδομών

Το Rogfast αποτελεί κεντρικό κομμάτι της μακροπρόθεσμης στρατηγικής της Νορβηγίας για τον εκσυγχρονισμό του οδικού δικτύου. Στόχος είναι η δημιουργία ενός δρόμου χωρίς φέρι κατά μήκος της ακτής, από το Kristiansand στον νότο έως το Trondheim στον βορρά. Πολλά μεγάλα έργα σηράγγων και γεφυρών βρίσκονται σε εξέλιξη σε όλο το μήκος, αλλά το Rogfast είναι μέχρι σήμερα το πιο εκτεταμένο.

Όταν ανοίξει, θα συμβάλει σε συντομότερες αλυσίδες μεταφορών, μείωση εκπομπών από την ακτοπλοΐα και μια πιο αξιόπιστη οδική σύνδεση. Παράλληλα, το έργο συνεπάγεται τεράστιες επενδύσεις και τεχνικούς κινδύνους, κάτι που έχει προκαλέσει συζητήσεις στη Νορβηγία σχετικά με το κόστος, τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και την περιφερειακή ανάπτυξη.

Οι νορβηγικές αρχές, ωστόσο, υπογραμμίζουν ότι τα μακροπρόθεσμα οφέλη θα υπερκεράσουν το κόστος. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η σήραγγα αναμένεται να συμβάλει σε αυξημένη ανάπτυξη της περιοχής και ισχυρότερη ολοκλήρωση των πόλεων της δυτικής ακτής.

Στοιχεία: Rogfast

  • Μήκος: 26,7 χλμ.

  • Βάθος: 390 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας στο βαθύτερο σημείο

  • Έναρξη κατασκευής: Δεκαετία 2020

  • Εκτιμώμενο άνοιγμα: 2033

  • Μέρος του έργου E39 – στόχος: ακτογραμμή Kristiansand–Trondheim χωρίς φέρι

Πηγή: Statens vegvesen, Νορβηγία

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar