Saturday 8 January 2022

Orestis Menka lämnar Akropolis - "Vill gärna stanna i Sverige"

Jesper Zerman

I samband med att Akropolis IF åker ur superettan efter två år närvaro i divisionen har Orestis Menka bestämt sig att lämna laget. 29-åringen bekräftar på vår hemsida att han inte förlänger sitt avtal med Akropolis IF men han vill ändå fortsätta spela i Sverige. 

Akropolis IF överraskade under sommarens övergångsperiod glatt sina fans och vänner, efter att i sin stab inkluderat en av de bästa målvakterna i Grekland, Orestis Menka. Han stod i sammanlagt 16 matcher när Akropolis åkte ur serien efter kvalförlust mot Skövde AIK.

"Vi hade otur fast att vi hade ett bra lag men vi klarade det inte tyvärr. Det är ovanligt att ett lag med 35 poäng degraderas. Vår spelform hade förstås också betydelse i resultaten. Vi kunde vinna stora lag men vi lyckades inte vinna kvalspelet mot Skövde. Vi kanske underskattade dem och inte gjorde det som vi borde ha gjort".

Just nu är jag ledig. Jag har flera anbud främst från Grekland och Cypern men jag skulle gärna vilja stanna i Sverige.

Orestis Menska som prisades som toppmålvakten för säsongen 2018 - 2019 i Superleague 2 med färgerna från det historiska Doxa Dramas kommenterar sin närvaro i Sverige. 

pamempala.gr

"Jag gillar bo här eftersom det finns en ordentlig drift och organisation. Det är ett vackert land och klimatet är fint. Förstås måste jag anpassa mig till kylan men det kommer med tiden (skratt). Människorna är väldigt trevliga och jag skulle önska stanna".

Allt är på toppnivå 

"Alla lag är utrustade med bra utrustning och gym. De är som förstaklasslag. Superettan är en väldigt bra liga med väldigt bra kvalitetsspelare. Det är en väldigt bra organisation och det är väldigt bra att alla spel sänds på tv. Allt är på toppnivå". 

Det är många svenska spelare i Superettan som också kan spela i Allsvenskan. 

Menka jämförde också Superettan med Superleague B i Grekland:

"Det är inga stora skillnader, bara här i Sverige finns det kvalitetsspelare som gör skillnad, medan i Grekland finns det kanske mer taktik involverad. Fotbollsplanerna i Sverige är också mycket bra, medan i Grekland, på en dålig fotbollsplan, kommer en kvalitetsspelare knappast att göra någon skillnad".

Vilken spelare gjorde det svårast för dig?

Erik Björndahl. Jag såg honom i matchen mot Västerås. Han var väldigt bra, han vann många strider och han är väldigt bra i högt spel. 

Redaktionsgrupp 

No comments:

Post a Comment