Οι Νήσοι Φερόες συζητούν ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στην ιστορία τους: την κατασκευή μιας υποθαλάσσιας οδικής σήραγγας μήκους 23 χιλιομέτρων, η οποία θα συνδέσει το απομονωμένο νησί Suðuroy με το κεντρικό νησιωτικό σύμπλεγμα. Το κόστος υπολογίζεται στα 5 δισεκατομμύρια κορώνες, ενώ η τελική απόφαση αναμένεται να ληφθεί μετά τις επόμενες εκλογές.
Το νησί που μένει εκτός δικτύου – και γιατί αυτό αλλάζει
Το Suðuroy, η τέταρτη μεγαλύτερη και νοτιότερη νήσος, κατοικείται από περίπου 4.500 ανθρώπους. Σήμερα συνδέεται με την πρωτεύουσα Tórshavn αποκλειστικά μέσω δίωρης ακτοπλοϊκής γραμμής. Η προτεινόμενη σήραγγα θα μειώσει τον χρόνο μετακίνησης στο μισό και θα εντάξει οριστικά το νησί στο δίκτυο των υποθαλάσσιων συνδέσεων, που εδώ και 25 χρόνια ενοποιεί τις μεγαλύτερες φεροϊκές νήσους.
Ο διευθυντής του δημόσιου οργανισμού P/F Suðuroyartunnilin, Teitur Samuelsen, δηλώνει πως το έργο θα ολοκληρώσει το όραμα σύνδεσης όλων των μεγάλων νησιών.
«Με αυτή τη σήραγγα, όλες οι μεγάλες νήσοι θα είναι ενωμένες – 99% του πληθυσμού θα ζει πλέον σε πλήρως συνδεδεμένο σύστημα,» αναφέρει.
Δημογραφική σωτηρία ή οικονομικός κίνδυνος;
Ο πρωθυπουργός των Φερόων, Aksel V. Johannesen, θεωρεί τη σήραγγα απαραίτητη για την αντιμετώπιση βαθιών δημογραφικών προβλημάτων του Suðuroy:
-
υψηλότερη ανεργία στη χώρα,
-
χαμηλότερη γεννητικότητα,
-
χαμηλότερο μέσο εισόδημα από όλα τα νησιά.
Ο ίδιος υπενθυμίζει ότι η προηγούμενη μεγάλη σήραγγα προς το Sandoy άλλαξε θετικά τη δημογραφική τάση.
«Αν το Suðuroy θέλει μέλλον, πρέπει να δράσουμε τώρα – εφόσον είναι τεχνικά και οικονομικά δυνατό», σημειώνει.
Το μεγαλύτερο έργο στην ιστορία των Φερόων
Το σχέδιο ξεπερνά κατά πολύ όλα τα προηγούμενα έργα υποδομής της χώρας. Οι Φερόες διαθέτουν ήδη τέσσερις υποθαλάσσιες σήραγγες (μήκους 4,9 έως 11,2 χλμ.), ενώ η νέα θα φτάσει τα 23 χιλιόμετρα, καθιστώντας την μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο.
Ο ιστορικός Hans Andrias Sølvará τονίζει:
«Πρόκειται για ένα έργο τεράστιας κλίμακας – ίσως το μεγαλύτερο που έγινε ποτέ στις Φερόες.»
Οι οικονομολόγοι προειδοποιούν: «Ανεύθυνο»
Παρά την κυβερνητική στήριξη, το Οικονομικό Συμβούλιο των Φερόων προειδοποιεί ότι η χώρα δεν έχει την οικονομική δυνατότητα για ένα τόσο δαπανηρό έργο.
Ο επικεφαλής του Συμβουλίου, Johnny í Grótinum, δηλώνει:
«Σε μια περίοδο όπου η δημοσιονομική βιωσιμότητα δεν έχει εξασφαλιστεί, είναι ανεύθυνο να αναλαμβάνουμε ένα δανειακό έργο 5 δισ. κορωνών που δεν μπορεί να αυτοχρηματοδοτηθεί.»
Οι αναλύσεις δείχνουν πως η κίνηση στη νέα σήραγγα θα είναι πολύ μικρότερη από αυτή άλλων υποθαλάσσιων συνδέσεων, κάνοντας την οικονομική απόσβεση αδύνατη.
Η εναλλακτική της ακτοπλοΐας
Σύμφωνα με μελέτη της υπηρεσίας Landsverk, η βελτίωση ή συντόμευση της υπάρχουσας ακτοπλοϊκής γραμμής ίσως έχει καλύτερη σχέση κόστους-οφέλους. Μια νέα σύγχρονη φέρι φτάνει περίπου το 1 δισ. κορώνες και χρειάζεται αντικατάσταση κάθε 25 χρόνια.
Ο πρωθυπουργός όμως υποστηρίζει ότι, παρά το κόστος, η σήραγγα προσφέρει κάτι που η ακτοπλοΐα δεν μπορεί:
«Η φέρι συνεπάγεται συνεχή έξοδα, κακοκαιρίες και απρόβλεπτα. Η σήραγγα είναι η πιο μελλοντική λύση και η εξοικονόμηση από την κατάργηση της γραμμής θα καλύψει μεγάλο μέρος της δαπάνης.»
Επόμενα βήματα
Η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώνεται άμεσα, και το σχέδιο θα συζητηθεί στο Λογκτίνγκ (κοινοβούλιο) πριν τα Χριστούγεννα.
Η τελική απόφαση, ωστόσο, θα ληφθεί μετά τις εκλογές μέσα στον επόμενο χρόνο.
Συντακτική ομάδα

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar